Du hittar mig även på facebook

onsdag 26 mars 2014

Mjölkproteinallergi - dottern

Jag hade önskat att jag hade inte så rätt som jag hade, tänk om jag hade fattat från början att utesluta mjölken från min kost. Tänk om jag hade vetat att hennes magont har orsak från mig eller jag visste men jag visste inte vad som orsakade det. Men nu vet jag! Allt blev så himla tydligt, när jag glömde en dag att min semla innehåller vanlig mjölk.

Den natten, jag glömmer det aldrig. Hon skrek, hon skrek och magen hade sådana gaser och huden var så prickig. Då fattade jag att något var så fel! Fel på mjölken och jag uteslöt all mjölk! Min underbara dotter som fick börja leva lugnare liv, som behövde inte längre ha ont i magen och som hade det så bra. Tyvärr så är det inte lika lätt att få gehör från sjukvården, vi fick till svar från många: Är ni helt säkra? De var bara en slump. Slumpen som skulle visa oss att det var inte en slump.

Dotterns fyra månaders dag närmade sig och jag började diskutera med BVC om hur vi skulle göra med gröt, för den innehållet ju mjölk. Hon valde att jag skulle höra med barn mottagning, där skickade ena efter andra mig vidare och ingen ville ta ansvar. Då valde jag att gå direkt till allergi läkaren, att fråga när vi ändå träffade henne pga. sonen pollenallergi. Fick snabbt tipset att testa en droppe mjölk på hennes hud, så ser ni ju vad som händer eller köpa vanlig gröt och se reaktionen. Köpte gröt och gav 1 tsk och så märkte det direkt. Varje ställe som gröten hamnade på: kinden, halsen, handen.. så blev det röda prickar, eksem. Så gjorde riktig test, tog fram hennes mage, la lite gröt på den och vips hade hon en röd och prickig mage. Tyvärr slutade inte reaktionen där, utan den fortsatte att sprida sig och diarré kom som brev på posten.

Idag kom den efterlängtade samtalen, samma barnallergiläkare, som direkt fattade att det är mjölkprotein allergi. Nu väntar vi tid till henne, som kommer snart. Tills dess ska all mjölk bort från kosten och inga smakportioner.

Samtidigt som jag är lättad, så är det en sorg. Jag önskade hon hade sluppit allergier! Jag önskade att hon inte var så super känslig, för hon många kommer inte blanda sonens överkänslighet med dotterns allergi. Laktosintolerant och Mjölkallergi är helt skilda saker. Men det blir bra till slut, en dag i taget och nu vet vi spelreglerna vad som gäller kring det här! För dig som vill läsa mer, kan bland annat läsa om det HÄR

Så här såg hon ut i halsen dag 3 efter att intagit gröten:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar