Du hittar mig även på facebook

tisdag 25 februari 2014

Astma, allergi, korsreaktion och matöverkänslighet

När jag var barn, så hade jag ansträngningsastma. Det var inte hela världen, man förstod inte bättre än att tog sina mediciner och hoppades må bättre och vara som alla andra.

Jag har sedan ungdomen haft pollenallergi och där med inte tålit äpple och morötter. Jag upplevde aldrig det som något problem, utan levde livet glatt vidare.

2010 födde jag sonen och allt förändrades. Allt började med att jag fick allergisk reaktion mot penicillin. En dag hemma efter att ätit ketchup så blev jag röd, svullnade upp och fick svårt att andas. Det var början på mitt liv utan tomat. Efter tester visade sig att jag saknar en enzym i kroppen (födoämnesöverkänslighet), som är avsätt för tåla tomat. Jag brukar skratta och säga att jag gav den till min son.

Efter detta blev min pollenallergi också värre och reagerar på fler pollen. Som i sin tur ger mig korsallergi till mat. Jag utvecklade något som de kallade för allergiastma. I början kändes livet svårt, men med tiden blev det här också en vardag.

Nu 2013 börjar hela förlossningen med allergisk reaktion mot medicin som ska sätta igång mig. Sen dess har kroppen purt. I Februari känns det som att jag blir röd av allt och nu sista 1,5 vecka har min kropp bara kollapsat av allt. Sista dygnen har man googlat och pysselbitarna börjar falla på plats, jag tror jag har något som kallas Histamin överkänslig (kommer ett helt eget inlägg av det senare). Förutom det så har jag fått domen, jag har astma.
Vid allergisk reaktion så ger man oftast kortison (betapred) och antihistamin (tavegyl), men nu har det visat sig att betapred funkar inte längre för mig. Övrigt har jag en hel del medicin i bagaget som inte fungerar.

De jag behöver nu utesluta är om jag har riktig allergi, vilka pollenallergi ger mig korsallergi och isf vilka av dessa grupper liknar andra matgrupper. Samtidigt som jag ska försöka äta så anti histaminisk kost som möjligt. Jag ska även utredas noggrannare på Allergimottagning för att komma till botten med problemet.

Jag hoppas att det här är början till något som inte längre bara handlar om överleva... Jag tänker inte ge upp, det här är bara en ny utmaning och spännande med massa nya synvinklar. Jag är problemlösare och det här ska lösas :-)

1 kommentar:

  1. Tack för din sida. Jag har just fått veta att jag är histaminintolerant. 2015 började min första episod att ansiktet svullnade och jag fick prednisolon i 14 dagar då det släppte prompt. Efter detta hade jag fyra likadana episoder, träffade olika läkare, fick antihistamintabl och Prednisolon. 2016 var värsta året, i oktober svullnade hela ansiktet, munnen och tungan kändes för stort, var muntorr, kunde inte svälja, levde på yoghurt (som inte var bästa alternativet) och soppa i 14 dagar, fick en EGD-remiss där man bara hittade normala förhållanden och fick Prednisolon. Efter detta fick jag en remiss äntligen till medicinkliniken där en läkare hittade att diaminoxidasvärdet var sänkt, fick allergitabletter igen och nu för tre dagar sedan blev jag igen svällt i hela ansiktet och man skrev ut Prednisolon igen. När jag läste igenom vad man får äta och inte då är det precis dessa matvanor som jag äter som har mesta histamin. Nu ska jag begära remiss till lungkliniken och se vad detta ger. För ungefär 10 år sedan har man konstaterat att jag har astma, detta har jag själv inte trott på men tar inhalationsspray morgon och kväll men många gånger har det ändå tillstött hosta. Nu måste jag lägga manken till, föra matbok och äta det som inte innehåller så mycket histamin.
    Hoppas jag klarar av detta.

    SvaraRadera