Du hittar mig även på facebook

torsdag 27 februari 2014

Bakgrund och viktdagbok

Jag har aldrig varit en människa som behövt se smal och fin ut för andra, utan för mig har det varit viktigt att trivas med mig själv. Att någorlunda ligga rätt till enligt BMI för min egen hälsans skull. 
Min vikt har mer eller mindre i vuxen ålder alltid legat någonstans mellan 65-75kg. En vikt som jag har trivs i, då jag anser att jag kan både unna mig i livet utan att samtidigt behöva vara i värsta dieten. 

Mitt första största kamp med vikten blev efter första graviditeten. Min första graviditet gav mig plus 30 kg, med all rätt... Jag åt, jag fikade, jag njöt! Sen föddes sonen och de var inte plötsligt så roligt med + 30 kg. En kamp mot kilorna startades och jag lyckades efter ca 2 år bli av med dem...

Det jobbiga med första graviditeten kilon att gå ner var att du visste hela tiden, jag behöver göra om det här en gång till, för jag visste att vi ville ha ett syskon till våra son.

Graviditet nummer 2 bävade redan iväg med vikten innan jag var gravid. Då våra barn är ivf barn, så blev jag överstimulerad under behandlingen och där med samlade vätska. Trots att jag försökte äta nyttigt och tänka efter vad som stoppades i munnen, så slutade graviditet nr 2 med plus 40kg.

Jag var dock inte orolig den här ggn om vikten, för nu gör jag det för livet! Inga mer graviditet, nu tar jag hand om min kropp. Den här ggn är det så lättare, då det är för en bestående förändring.

Jag började kampen direkt när dottern föddes, började dra ner på onyttigheterna. För på slutet av graviditet, var de typ fredagsmys varje dag! Viktväktarna har alltid varit en del av mig. Jag är en gammal viktväktare och tycker att det är en metod som funkar för mig! Jag gillar konceptet att du får äta allt, men att du får lära dig äta lagom av allt.

Idag så vägde jag mig för andra ggn och det här är resultatet:

Första veckan gick jag ner 1,4kg och de var enkelt då jag fortfarande kunde äta allt, efter torsdag förra veckan, har min diet varit väldigt strikt pga allergi. Så gissa om jag var förvånad och glad att det blev detta resultat när det är något jag inte kunnat påverka. 

Sedan 13 nov har jag tappat: minus 16 kg

Vilket lyx program man går förresten när man är i viktväktarna då man ammar, du får äta så många poäng ;-) Skulle livet alltid vara så här enkelt med maten, så vore det ju enkelt att gå ner i vikt :-)

Jag är inte slavisk när det gäller vågen, jag är lika förtjust i måttbandet! Så här ser ni min härliga gubbe ;-) det här ritades 1 jan 2014 och det har skett förändring redan märker jag i kläderna, men jag ska inte mäta mig riktigt än igen.




Så nytt mål och full fart framåt!

Målvikt ska vara till en början 67kg, sen får vi se om jag är nöjd, men har alltid trivts runt 67kg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar