Du hittar mig även på facebook

onsdag 26 februari 2014

Histamin och Histaminintolerans


På facebook finns det en grupp som kallas: Histaminintolerans, kost och råd. Där har en av tjejerna sammanfattat följande text (se nedan). Jag fick tillåtelse att publicera den, då jag tycker det är bra sammanfattning av vad jag redan läst.

HISTAMININTOLERANS
en introduktion
Vad är histamin?
Histamin är ett ämne, en så kallad biogen amin, som finns i kroppen och som har olika uppgifter. När vi får ett myggbett så samlas det histamin vid bettet för att neutralisera giftet och “laga” kroppen. Det är histaminet som gör att det kliar. Histamin är även en neurotransmittor, ett slags “kommunikationsämne” som finns i hjärnan och gör så att den fungerar som den ska. När vi utsätts för saker vi inte tål producerar kroppen massor av histamin för att skydda sig, så mycket att det kan bli FÖR mycket, och då kliar det och sväller och inte bara ämnet vi inte tål, men även kroppens försvarsmekanism, kan då bli ett problem, det är då man kan behöva ta antihistamin, som neutraliserar överskottshistaminet.
Histamin finns även i många olika sorters födoämnen, som spenat, yoghurt och vinäger. En del födoämnen gör så att kroppen själv producerar histamin, som exempelvis jordgubbar, apelsiner och citroner.
Histamin bildas i mat när den mognar, lagras, röks eller jäser. Ju längre en ost blivit lagrad, desto mer histamin finns det i den.
En del mediciner och kemikalier gör att kroppen själv triggas att producera histamin.

Vad är histaminintolerans?
Ifall man har för lite av de enzym som ska bryta ner överskottshistamin så blir kroppen överbelastad och man kan då må dåligt på olika sätt, det kallas för histaminintolerans eller HIT.
En allvarligare form av problem är om ens egen kropp producerar f mycket histamin, det kallas för mastcytos. Även om man har tillräckligt med enzym så är de hela tiden överbelastade och hinner inte med att göra sig av med histaminet ändå. Histaminfrisättningen kan triggas av många olika saker, som vissa födoämnen, kemiska ämnen i mediciner, tandkräm, parfymer, smutsigt bassängvatten, fysisk eller känslomässig stress, kyla, värme och fysisk ansträngning, mm. Vissa triggers är väl kända och påverkar de flesta med mastocytos, medan andra är mer individuella.
Man kan vara histaminintolerant från födseln, men ofta dyker problemen upp senare i livet pga att bakteriebalansen i magen förändras, eller för att man först då utsätts för “rätt” triggers, eller kanske snarare så många triggers att de tillsammans gör att kroppens egna försvarssystem havererar.

Kan histaminintolerans botas?
Det är oklart om man kan bli botad från histaminintolerans när man väl fått det, men genom att bli medveten om problemet och förstå vilka olika faktorer som är triggers för en själv, kan man minska besvären betydligt genom:
• att undvika sina triggers
• att äta enbart livsmedel med låga histaminhalter
• att ta antihistamin både i akut och förebyggande syfte, här kan man få experimentera sig fram för att hitta just det antihistamin som fungerar bäst
• att ta enzymtillskott

Hur snabbt kommer symtomen?
Vid matallergier kommer symtomen i regel snabbt och även när man utsätts för små mängder av ämnet, men när det gäller histamin fungerar kroppen annorlunda:
• Reaktionen på histaminet kan komma inom någon minut, men vanligtvis kommer det inom några timmar eller dagen efter
• Histamin lagras i kroppen i upp till 3 dagar
• Histaminet kroppen själv producerar läggs till det man får i sig via maten
• Histaminmängderna från olika triggers plussas på varandra så du kan reagera på söndagen för saker du ätit på fredagen och lördagen
• Storleken på reaktionen är proportionell mot mängden överskottshistamin du har i kroppen

Histaminhinken
Man kan se på kroppens enzymsystem som en hink. Allt histamin, det ens egen kropp tillverkar och det man får i sig genom munnen, läggs i hinken och enzymerna börjar jobba för att neutralisera histaminet. Om man äter normalt och har normala enzymnivåer så kommer hinken aldrig att svämma över, histaminet försvinner allt eftersom det fylls på med nytt.
Hos en histaminintolerant person är antalet enzymer för lågt för att det ska hinna neutralisera allt histamin som dimper ner i hinken, och när histaminet till slut fyller hela hinken och det rinner över, så blir det en reaktion. Ju mer histamin som rinner över, desto kraftigare blir reaktionen och desto fler symtom kan uppstå.
Eftersom det är den totala histaminmängden som räknas så betyder det att du kanske kan äta lax en gång i veckan utan problem, men blir jättesjuk om du äter det två dagar i rad, som lunchlåda av söndagenmiddagens rester, ex vis.
Eller, du kanske älskar jordgubbar och kan äta dem med vispgrädde utan problem, men blev jättesjuk när du åt dem efter finmiddagen med vin och balsamicosås...?
Innan man vet hur histamin fungerar kan man tro att man håller på att bli tokig, man känner ofta på sig att illamåendet och huvudvärken har med maten att göra, men det faktum att man ibland tål något och andra gånger blir sjuk av samma sak blir ett svårknäckt mysterium, och kan leda till att man till slut knappt törs äta något alls. Den goda nyheten är att du troligen kommer att kunna fortsätta att äta dina favoritsaker, men nu när du vet hur histamin fungerar så kan du själv styra upp dina histaminbalanser så du slipper må dåligt.

Vilka symtom kan man få?
Symtomen vid överskott av histamin i kroppen kan vara olika, en del har bara en eller ett par symtom, medan andra har flera. Eftersom varje persons enzymnivå / histaminproduktion är individuell så är också mängden på överskottet individuell, och dessutom beroende av vad man ätit och hur mycket. Med andra ord är histaminintolerans ett tillstånd med många variabler, vilket också gör att varje person med detta problem upplever det på sitt eget sätt.
För många går överskottshistaminet ut i huden och man får eksem som kliar, som om man fått tusen myggbett fast man inte har fått några, ungefär. Huden kan rodna, man kan få blåsor, prickar och många andra slags hudreaktioner, var och en reagerar på sitt eget sätt.
Andra vanliga symptom är astma, huvudvärk, hjärtklappning, magont, svullenhet (särskilt i ansiktet), illamående, kräkningar, dåligt minne, “hjärndimma” eller en känsla av “hjärnblockering”, extrem trötthet, panikångest, svårigheter att varva ner, frånvaroepisoder, blodtrycksfall, svimningar, kramper, skelettsmärtor och, i svåra fall, anafylaktisk chock, vilket är ett livshotande
tillstånd.
Även helt friska personer kan råka ut för en histaminöverbelastning, det räknas då som en matförgiftning och är vanligt om man exempelvis äter exempelvis skämda skaldjur, lax eller kinamat som börjat bli dålig, de kan då innehålla enorma mängder histamin.
Att vara histaminintolerant är ungefär samma sak, skillnaden är att man blir “matförgiftad” av helt vanliga födoämnen, eller av sin egen kropp. Det är inte svårt att förstå att histaminintolerans kan vara förödande och ett svårt handikapp ifall tillståndet inte upptäcks, så att triggers kan elimineras.

Kan histaminproblem diagnosticeras?
Ja. På Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg finns den bästa expertisen inom histaminintolerans i Sverige, och på deras astma- och allergiavdelning utförs tester som mäter enzymnivåerna.
På Karolinska sjukhuset i Stockholm finns den bästa expertisen inom mastocytos i Sverige. Där jobbar ett läkarteam med att testa för mastocytos (tryptas- och ryggmärgsprov) och dit ska också alla med mastocytos vända sig för att bli registrerade, då de bygger en kunskapsbank om sjukdomen.
Om du misstänker att dina problem har med histaminöverskott att göra, så kan du först “testa” saken själv genom att undvika livsmedel med högt histamininnehåll och se om du mår bättre. I slutet av den här pdf:en hittar du listor på mat och mediciner och annat som kan vara bra att veta.
Du kan även prova antihistamin, men de sorter som kan köpas receptfritt kan ibland ge huvudvärk och trötthet på egen hand, och därför ge motsatt resultat.
Jag tror jag har histaminproblem.

Var kan jag få hjälp?
Egentligen är histaminintolerans och mastocytos rätt logiska problem, och väldigt många personer är histaminintoleranta i olika grad. Trots det så är det fortfarande svårt att hitta läkare runtom i landet som känner till tillstånden. Men även om du inte kan förflytta dig till Göteborg eller Stockholm så kan du nå de olika avdelningarna med mejl och genom att ringa, på de respektive sjuhusens hemsidor finns alla kontaktuppgifter (de som är aktuella i skrivande stund hittar du även här nedanför). Eftersom de är pionjäravdelningar inom detta vill de gärna få kontakt med personer med den här typen av problem.
På Facebook hittar du olika slutna diskussionsgrupper för personer med histaminintolerans / mastocytos, lägg bara in de sökorden så dyker det upp flera stycken. När du blivit medlem där kan du fråga om råd och diskutera dina problem med andra som har många års erfarenhet av histaminrelaterade problem, och du kan också få tips på läkare som kan hjälpa, kanske t o m i din stad.

Adresser och bra länkar
• Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Göteborg
Allergimottagningen
tel 031 - 3422400
www.kontaktpunkten.sahlgrenska.se
• Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge
Lung- och Allergikliniken
tel 08-585 800 00
• www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/mastocytos
• www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Histamin-och-andra-biogena-aminer/
• histaminintolerans.blogspot.se
• www.histamineintolerance.org.uk/useful-links
• www.mastocytosis.ca/MSC%20HT%20Restricted%20Diet%20Nov2012.pdf
• thelowhistaminechef.com



HISTAMIN I MAT
• Histamin finns i all rökt, jäst, lång-lagrad, konserverad och inlagd mat.
• Histamin bildas när maten bryts ner.
• Mat kan innehålla höga histaminhalter redan efter ett par dagar i kylskåp.
• Frysning stoppar histaminproduktionen.
• Histamin bildas snabbast i 25°C, exempelvis i mat, mjölk och smör som står framme.
• Histamin försvinner INTE när det en gång bildats, inte ens vid upphettning.
• Vin och öl innehåller histamin. Alkohol generellt paralyserar enzymerna som ska bryta ner histaminet.
• Sötningsmedel innehåller inte histamin, men kan ha stor kemisk påverkan på kroppen hos känsliga personer och barn, och bör undvikas.

FÖDOÄMNEN MED HÖGT HISTAMININNEHÅLL


• Ketchup, senap, majonnäs och köpta såser och dressingar
• Tomater och tomatsåser
• Yoghurt, filmjölk, creme fraiche, keso, philadelphiaost och syrade/jästa mjölkprodukter
• Ost, utom mild hushållsost
• Fisk (i synnerhet lax och konserverad fisk, viss fryst fisk kan fungera)
• Spenat, avocado aubergine, zucchini, pumpa
• Jordgubbar, ananas, kiwi, melon
• Övermogen frukt generellt
• Torkad frukt, russin, plommon etc
• Bröd som luktar jäst och hembakat bröd/bullar
• Surdegsbröd
• Nötter, jordnötter, cashewnötter, mandel
• Rå äggula
• Ägg i sallad eller såser, råa ägg, kokta ägg som varmhållits*
• Pizza (jäst i degen, tomatsås, ingred s innehåller histamin och som ligger framme i rumstemp)
• Rökt, (bacon, kassler ex vis), lagrat eller konserverat kött
• Salami och kryddiga korvar, rökt korv eller korvar med rökarom
• Kalles kaviar och liknande
• Lever, leverpastej
• Bönor och linser, ärtor, baljväxter generellt
• Sojaprodukter, asiatiska såser, fisksås
• Vinäger, ättika, inläggningar
• Kryddmixer, cayennepeppar, jalapeno,
pepperoni, chilipulver, curry, anis, muskotnöt
• Kålrabbi, surkål
• Skaldjur
• Light-produkter, sötningsmedel
• Tuggummi, godis med “surt socker” + godis som legat i samma påse och fått surt socker på sig, lakrits, supersalta etc, godis färgat med spenat
• Kaffe
• Coca Cola
• Vin och alkohol överhuvudtaget
• Öl
• Naturligt jäst cider


INDIVIDUELLT: (KAN TRIGGA FRISÄTTNINGEN AV HISTAMIN)

• Majs, konserverad och på majskolv
• Buljongtärning - Bongs tycker jag funkar bäst
• *Hushållsost, ev goudaost – alltid milda, histamin bildas under lagring
• Fläskkött, dock aldrig kokt i någon form
• Hallonsylt
• Hallonkräm
• Proviva-produkter
• Choklad och Oboy-pulver
• Banan
• Apelsin, mandarin, citron
• hallon och andra bär, dock inte jordgubbar!!!
• Hasselnötter
• Nutella
• Vissa teer
• Vissa vita viner är lägre i histamin och kan tålas av vissa

MAT SOM ÄR OK
 Potatis, ris, pasta
• Olivolja
• Smör, bregott
• Njalla-bröd, Dollarfranska, hamburgerbröd
• bröd bakat med bakpulver
• Ägg som använts i tillagningen av ex vis bakverk, omelett, pannkaka etc
• Nykokta ägg
• Svart- och vitpeppar, salt
• Färskt/fryst kött; kyckling, nötkött
• Broccoli, gurka, morötter
• Persilja, basilika
• Lök och vitlök
• Lingonsylt
• Äppel- och pärondricka, ex vis MER och saft utan sötningsmedel
• Äppelkräm
• Aprikoskräm
• Nyponsoppa
• Digestivekex
• Pepparkakor, mariekex, bragokex
• Muffins gjorda på standardrecept
• Bakpulver
• Vaniljsocker
• Sockerpasta
• Vindruvor
• Chicken nuggets
• Att äta naturell hamburgare + pommes frites på MacDonalds och liknande (med god hygien och bra omsättning) funkar fint.
• Vanilj-, GB Sandwich, Päronsplitt, Piggelin, 88:an, Dajmstrut mfl
• De flesta godissorter, se undantag ovan


Gör en mat-dagbok!
Medan du testar att eliminera histaminet är det bra att ha en dagbok i papper, på telefonen eller så som det är bekvämast för dig, där du skriver ner allt du stoppar i munnen (mediciner, mat, dressingar, kaffebröd, godis, glass, dricka - ALLT!) och hur du mått efteråt. Om det är maten/mediciner som på något sätt gör dig sjuk så kommer du snart att se ett mönster, och kan då se till att undvika dina triggers (du kanske tål histamin men är känslig mot något annat - en matdagbok är ett enkelt sätt att se sambanden). Din läkare kommer också att uppskatta dina anteckningar.


E-nummer att undvika vid histaminkänslighet
• Livsmedelsfärgämnen: tartrazin (E102), kinolingult (E104), para-orange (E110), azorubin karmosin (E122), amarant (E123), nykockin (E124), erytrosin (E127)
• Konserveringsmedel: sorbinsyra och salter (E200-203), bensoesyra och salter (E210-213), parabener (E220-227), ortofenylfenol (E231-232)
• Övriga: nitrater (E251-252), glutamat (E620-625)
• Surhetsreglerande medel: di-, tri-och polyfosfater
• Antioxidanter: butylhydroxianisol (BHA; E320), butylhydroxitoluen (BHT; E321)

Läkemedel att undvika vid histaminkänslighet
Dessa ämnen gör att kroppen producerar histamin (inflammationsdämpande medel, s k nsaid).
• ACETYLSALICYLSYRA, finns i Aspririn, Albyl, Dispril, magnecyl, Treo, Bamyl
• IBUPROFEN, finns i Ipren, Brufen, Ibumetin
• DEXIBUPROFEN, finns i Tradil
• KETOPROFEN, finns i Orudis, Zon
• TENOXIKAM, finns i Alganex
• PIROXIKAM, finns i Brexidol
• NAPROXEN, finns i Naprosyn, Pronaxen, Eox
• DIKLOFENAK, finns i Voltaren, Diklofenac, Eeze
• METAMIZOL, finns i Novalgin
Läkemedel att undvika vid histaminkänslighet inför operationer, röntgen, mrt o.s.v.
• SMÄRTSTILLANDE: meklofenaminsyra, mefenaminsyra, metamizol, acetylsalicylsyra och diklofenak
• DIAMINOXIDAS (DAO)-HÄMMARE: acetylcystein, ambroxol, aminofyllin, antibiotika, dipyron, metoklopramid, verapamilin, propafenon, cycloserine, pentamidin, distigmine, dobutamin, klometiazol, salazosulfapyridin, dilazep, guanetidin,
• HISTAMINFRISÄTTANDE ÄMNEN: mefenaminsyra, diklofenak, naproxen, aspirin, röntgenkontrastmedel, opiater
• RÖNTGENKONTRASTMEDEL: lopamidol, amidotrizoinsyra, Iopodat o.s.v.
• ANESTETIKA: metohexital, tiopental
• CYTOSTATIKA: klorokin, resochin, stilbamidine, malariaprofylax
• MUSKELAVSLAPPNANDE MEDEL: tubokurarin, succinylkolin, pancuronium
• NSAID: Icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel

14 kommentarer:

  1. Tack sä mycket för denna sida! Kan ha räddat mitt liv:) hoppas jag äntligen hittat svaret.

    SvaraRadera
  2. Tack för fin info.
    Hur är det mef ADHD-medicin? Metylfenidat och lisdexamfetamin?
    Stilnoct?

    SvaraRadera
  3. Tack för fin info.
    Hur är det mef ADHD-medicin? Metylfenidat och lisdexamfetamin?
    Stilnoct?

    SvaraRadera
  4. Ja vilken aha-upplevelse detta var. Sitter just nu uppe mitt i natten med klåda, ont i magen och illamående efter att ha ätit Brie-ost, valnötter och choklad. Har i många år trott att jag varit allergisk mot tomater och vin som exempel och förstår nu att jag är histaminintolerant. Tack så hemskt mycket för informationen!

    SvaraRadera
  5. Ja vilken aha-upplevelse detta var. Sitter just nu uppe mitt i natten med klåda, ont i magen och illamående efter att ha ätit Brie-ost, valnötter och choklad. Har i många år trott att jag varit allergisk mot tomater och vin som exempel och förstår nu att jag är histaminintolerant. Tack så hemskt mycket för informationen!

    SvaraRadera
  6. Tack SÅ mycket för denna sida!

    http://ladyvickys.blogspot.com/

    SvaraRadera
  7. Fick besked att jag är histamin allergisk men är även gluten och laktosintolerant. Vad äta?

    SvaraRadera
  8. Jätteintressant sida som får tankarna att snurra.. Vet dock ännu inte om det är histamin som påverkar mig så det är dags för matdagbok!
    Till Mia: Jag har också gluten och laktosintolerant, tål ingen mjölk alls dock och inte heller ägg, plus att jag inte verkar tåla ett endaste dugg just nu.
    Är helt desperat och har ingen aning om vad jag ska äta. Panik!
    Vore bra med tips och att få kontakt med flera i liknande situation.. Hälsn/ Mari

    SvaraRadera
  9. Tips till histaminintoleranta. Finns en lista som heter SIGHI- listan som man har god hjälp av. Sedan är det toppen att vara mef i FB-gruppen Histaminintolerans kost och råd.

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Så mycket bra information. Stort tack!

    SvaraRadera
  12. Hej
    Jag ämnar starta en namninsamling för att kräva att Daosin blir förskriven medicin inom landstinget.
    Tyckte din text var så bra och undrar om jag får använda den?
    Kan du isåfall skicka den till mig?

    Mvh
    Ullis

    SvaraRadera